En halv dag

Den efterlängtade halvdagen har äntligen kommit! När klockan just slagit 8.30 (ja, jag var sen) satte jag mig vid skrivbordet, tog hand om diverse e-post m.m. från igår innan jag strosade in i postrummet för att ta hand om det som kommit under morgonen. Efter en timma var jag klar, dagens postlista påbörjad och efter fikat har jag inte haft mycket att göra. Inte av det löpande arbetet. Det andra som kan vänta får vänta.

Nu är det bara fyrtiofem minuter kvar innan postlass nummer två kommer, något som vanliga dagar tar mindre än fem minuter att ta hand om, så jag sitter här med stor förhoppning om att gå redan kl. 11.30. Hoppas hoppas hoppas.

Hemresan, och att hinna vara själv hemma en stund, ser jag mycket fram emot. Då ska jag sitta och njuta av solen och försöka skriva lite. För tillfället arbetar jag på två berättelser, vilket jag har upptäckt är bra. Om inspirationen till den ena texten tryter är det bara att arbeta med den andra. Jag tror det fungerar extra bra eftersom de är så olika - den ena är mer åt saga/fantasyhållet medan den andra är, vad man skulle kunna säga, en vardagsroman. Den sistnämnda har jag äntligen börjat komma igång med tack vare en hel del hjälp från Therese (många tusen tack!), så nu har jag till sist mer än bara en början. Jag vet, om än inte särskilt detaljerat, vad den ska handla om. För er nyfikna kan jag tala om att det handlar om en kvinna som efter några år i bl. a. Stockholm flyttar tillbaka till sina hemtrakter. Hon får snart sällskap av en väninna som just lämnat sin pojkvän. En man kommer in i bilden och en fundering på huruvida han ska intressera sig för väninnan först eller gå direkt till huvudpersonen vet jag inte, men huvudpersonen är något motvillig till kärlek och förhållanden överhuvudtaget ger till sist med sig.  Att få denna berättelse att inte handla allt för mycket om kärlek blir svårt, men en utmaning är trots allt rolig.

Efter en liten läspaus och lite annat börjar det bli dags för mig att bege mig till postrummet igen, ta det sista och sedan springa till tåget.

Dagens händelse: Det får återstå att se. Just nu hoppas jag på en wow-känsla med att jag lyckats skriva mycket, men annars kanske det blir något när jag och Joakim går med hans mamma och handlar inför påskmiddagen.
Dagens roliga: Jag slutar tidigt! Ironiskt nog kan man inte gå hem nog tidigt när man väl har tidiga dagar.
Dagens tråkiga: Kaffet på jobbet. Det fortsätter att vara en besvikelse att det inte är särskilt gott.
Dagens bok: Ännu Lars Ardelius Privata liv. Den är bra men jag är glad att den är kort och snart färdigläst.
Dagens låt: Mycket svårt att säga, fast jag har upptäckt att jag blir rätt glad att höra Y viva España av Sylvia Vreethammar.

Nu försvinner den här katten ut i vårvärmen!

Glad påsk!


Kommentarer
Postat av: Therese

My pleasure :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback