En liten smula underbar

Ytterliggare en Morden i Midsomerbok är utläst och jag kan återigen säga att det är böcker jag rekommenderar. Lättlästa, roliga och spännande, trots att man kan ha en aning om hur det kan gå. Caroline Graham har definitivt givit mysdeckaren ett ansikte.

En ny bok har blivit påbörjad. Dawn French (känd från bl.a. French and Saunders och Ett herrans liv) kom nyligen ut med sin debutroman, En liten smula underbar. Den handlar om familjen Battle, berättad ur mamma Mos, dottern Doras (17 år) och sonen Peters (eller Oscar, eftersom han ser sig vara Oscar Wildes reinkarnation) (16 år) perspektiv. Pappa Battle är mest bara pappa.

Mamma Mo är barnpsykolog, en lyckad sådan, men tycks ändå inte klara av de egna tonåringarna - särskilt Dora som tycker att Mo är en dålig mamma och gör fel i allt. Dora och Oscar är varandras motsatser. Dora är urbilden för den besvärliga tonårstjejen med dåligt självförtroende som mest av allt vill vara populär och låtsas inte bry sig om hur dåligt det går i skolan. Oscar är smart, lite av en outsider och vars enda problem i skolan är att han ofta vill ändra sin skoluniform.

Romanen är skriven i jag-form och påminner om dagböcker. Än så länge har jag bara kommit en dryg tredjedel in i boken och det jag läst än så länge gillar jag. Språket är väldigt pratigt, mycket vardagsspråk, vilket jag tycker fungerar bra. Tyvärr gör det att jag inte orkar läsa den allt för länge, men jag tappar ändå inte intresse för vad som kommer att hända. Det är roligt att läsa En liten smula underbar och det är en roman jag rekommenderar om man vill ha något lätt och få skratta när man läser.

Betyg? Än så länge får den 3 av 5 poäng.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback